Tuesday, February 17, 2009

ပုဂံ ခရီးသြားေဆာင္းပါး စုစည္းမွဳ ပထမပိုင္း

အဖြား ေျပာေသာ သမိုင္းပံုျပင္ နွင့္ က်မ မသက္ဇင္ လို ပိုစ့္ ေတြ ေရးပါ အံုး ဟု ေတာင္း ဆို လာ သူ မ်ား အ တြက္ ပုဂံေခတ္ ပ်က္သုဥ္း သြား ျပီး တဲ့ အေၾကာင္းေရး ျပီး ေနာက္ ပိုင္း တင္ပါ့ မယ္ ဟု ကတိ ေပး ခဲ့ သည့္အတိုင္း က်မ ဒီ ပိုစ့္ ကို တင္ လိုက္ပါ သည္။ အားလံုး ကို ဂါရ၀ ျပဳ ေလး စား လ်က္။
မသက္ဇင္



ဒီဇင္ဘာလ ေရာက္ တိုင္း မန္းတေလးသား အဖိုးနွင္႔ ေရ စက္ ဆံု ခဲ့သည့္ အဖြား မန္းတေလးက အဖိုး ေဆြ မ်ိဳးေတြ ဆီ အ လည္ သြား ေနၾကပါ အဖြား နွင္႔ အတူ က်မ လည္း လိုက္ပါ ျမဲ ေပါ့ မန္းတေလး ေရာက္တိုင္း မဟာျမတ္မုနိ ဘုရားႀကီး လိပ္ကန္ ေဘးနား က မန္းတေလး မုန္ ့တီ တကူး တက သြားစား တယ္။ ျမဴရြက္သုတ္ ေညာင္ခ်ဥ္သုတ္ ခို ေတာင္ မုန္ ့တီ လို ေခါင္းရြက္ ေစ်း သယ္ေတြ လာတိုင္း လွမ္းေခၚ စားရတဲ့ အရသာ က လည္း ကမၻာ အရပ္ ရပ္ က နာမည္ႀကီး ဟိုတယ္ ေတြက အစားအစာေတြနဲ႕ မလဲနိုင္ပါဘူး။ မန္းတေလး ေရာက္တိုင္း သြားလည္တာ ကေတာ့ ပုဂံပါ။ ပထမဆံုး ပုဂံကို ေရာက္စဥ္က အဖိုးဘက္ က ေဆြ မ်ိဳးေတြ လိုက္ေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္း မွာ ေတာ့ အဖြားႏွင္႔ မသက္ဇင္ နွစ္ေယာက္ သာ သြားလည္ ပါေတာ့ သည္။ ဘယ္ နွစ္ႀကိမ္ ေရာက္ ေရာက္ ပုဂံ ဟာ မ သက္ ဇင္ အတြက္ ရိုး မသြား ဘူးေလ။ မန္းတေလး က အမ်ိဳး ေတြ က ေတာ့ ပုဂံသြားရတာ မ်ားလြန္း ေတာ့ ျငီး ေငြ ့လာပံု ရသည္။ မသက္ဇင္တို့ ေျမးအဘြား သာ သြားၾက သည္။ ပုဂံေရာက္ ေတာ့ အဖြား ကို ငဲ့ ျပီး သီရိ ပစၥယာ ဟိုတယ္ မွာ တည္းသည္။ ပုဂံေရာက္ သည့္ ည ဘယ္မွ မလည္ျဖစ္ပါဘူး။

( ဓါတ္ပံု-ညီလင္းဆက္ )

ပထမေျမာက္ေေန႔့နံနက္
ပုဂံေရာက္ျပီး ေနာက္တေန့ နံနက္ေစာေစာ
အိပ္ရာ က ေစာနိွုးေနၿပီး အဖြား ဘုရားရွိခိုး အျပီး ကို ေစာင့္ ရင္း ျပဴတင္း တံခါး ကို ဖြင့္လိုက္ ေတာ့ ေလ ေအးက စိမ့္ ၀င္ လာသည္။ သိပ္ေတာ့ မေအးလွ ပါ။ သာယာသည့္ ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ အတူ နံနက္ေစာေစာ စီးစီး ခ်ိဳး ကူ သံ ၾကား ရသည္။ ထေနာင္း ပင္ပ်ိဳ ထက္ က ကူခ်ြဲေန သည့္ ခ်ိဳးကူ သံျဖစ္သည္။ အဖြားႏွင့္ အတူလမ္း ေလွ်ာက္ ထြက္ လာေတာ့ နံနက္ ၆ နာရီတိတိ ထိုး ေနျပီ။ သီရိပစၥယာ လမ္းမႀကီး အတိုင္း ေလွ်ာက္လာ ၾက ရင္း ထ ေနာင္း ပင္ ထက္ က ကူခ်ြဲ ေနသည့္ ခ်ိဳးကူသံ နွင့္ ခါ တြန္သံ ကိုပါ ၾကည္ႏူးဖြယ္ရာ ၾကားေနရသည္။

အဖြား က သဗၺညု ေစတီ ဘက္ ေလွ်ာက္ရေအာင္ ဟု ဆိုသည္ နွင့္ လမ္းမေပၚမွ သဗ ၺညုေစတီ ဘက္ ခ်ိဳး ေကြ႔ ့၀င္ လိုက္ သည္။ သီရိပစၥယာ လမ္းႀကီးသည္ အေရွ ့ေျမာက္ ဆီ သို ့ဦးတည္ ေန သည္။ ဆက္ေလွ်ာက္ လိုက္လွ်င္ ေလာကထိပ္ပန္း နားက ေရြဆံေတာ္ ကို လွမ္းျမင္ ေနရသည္ လက္၀ဲဘက္ တြင္ျမင္းျပဂူ ကုိ ေတြ ့ရသည္။ ဒီဇင္ ဘာလ နံနက္ေစာ ေစာျဖစ္သျဖင့္ ျမဴ အနည္း ငယ္ ဆိုင္းေနသည္။

( ဓါတ္ပံု-ညီလင္းဆက္ )

ဒီ ေနရာ က ေရွးတံုး က က်ံဳးႀကီး လို ့အဖြား တို ့ကို လူႀကီး ေတြက ေျပာဘူး တယ္ ရန္သူ က က်ံဳး အ ျပင္ဘက္က ေန ပုဂံျမိဳ့ ရိုးထဲ ကို ေလာက္လြဲ ေတြ ၊ မီးက်ည္ ေတြ နဲ့ ပစ္ တယ္ ပုဂံ ေခတ္က ဓါး လွံ ေလး ၊ျမွားေတြနဲ့ စစ္တိုက္ၾက တာ ဘာရယ္လို ့မသိ ပုဂံ ပတ္၀န္းက်င္ကို ေငးေမာရင္း က်မ ရင္ထဲ၀ယ္ တလွိုက္ လုွိက္ ျဖစ္ေပၚလာသည္ လြမ္း လြမ္း ေဆြးေဆြး ခံစားေနမိသည္။ အဖြား က ေတာ့ လမ္းေလ်ွာက္ရင္း ပုဂံေခတ္ သမိုင္းကို ဟို တစ သည္ တစ ေျပာေနသည္။ က်မ တို ့ေျမးအဖြား သဗၺညု ဘုရား ပရ၀ုဏ္မွ ျဖတ္ကာ အနနၵာ ဆီ္ ေလွ်ာက္သည္။ နံနက္ ေစာ ေစာ ျဖစ္ေန ၍ လူသူ မရွိသေလာက္ျဖစ္ သည္။ ထို စဥ္ ျမင္းလွည္းေလး တစီး ေမာင္း လာ သည္ ကို ေတြ ့ရ ျပီး ဘယ္ ဘက္ လမ္းခ်ိဳး ခ်ံဳမ်ား အၾကား ေပ်ာက္ ကြယ္သြားသည္။ တိတ္ဆိတ္ ျငိမ္သက္ သည့္ နံနက္ခင္း ေလးတခု ပါပဲ။

ထီးလုွိင္ရွင္ ၏ အရိမဒၵနာပူရ သို့ က်မတို႔ ေျမးအဖြား ေရာက္ေန ေလ သ လား။ နံနက္ခင္း ေလ က ေအးျမ လန္းဆန္း သည္။ အဖြားႏွင့္ က်မ ပိုျပီး လမ္းေလွ်ာက္ သြက္လာၾကသည္။ သရပါ တံခါးမွ ပုဂံျမိဳ့ တြင္း သို ့ဝင္လာ ခဲ့ၾက သည္။ သည္ျမိဳ ့ရိုးနွင့္ သည္တံခါးသည္ ပ်ဥ္ျပားမင္း တည္ခဲ့ သည့္ ျမိဳ ့ရိုးေဟာင္းနွင့္ တံခါး ေဟာင္းျဖစ္ သည္ဟု အဖြားက ရွင္းျပသည္။ တည္းခိုရာ ေနရာသို ့ျပန္ေရာက္ သည္နွင့္ ဒီ ည အဖြား ကို ေမးရန္ ေမးခြန္းမ်ား ပါလာ သည္။ ေန ့လည္စာ စားျပီးလၽွင္ တေရးတေမာ အိပ္တတ္သည့္ အဖြားအား အေနွာက္ အယွက္ မေပးလို၍ စာ အုပ္ တ အုပ္ အား လက္မွ ကိုင္ျပီး စာအုပ္ထဲ စိတ္ကို နွစ္ျမဳပ္ထား လိုက္သည္။


(ဓါတ္ပံု-ညီလင္းဆက္ )

ပုဂံ ေရာက္ျပီး ေနာက္ တေန့ ညေန
နံနက္ပိုင္း လမ္း ေလွ်ာက္တာ မ်ားသြား ၍ လား မသိပါ က်မ စာဖတ္ ရင္း အိပ္ေပ်ာ္သြား ပါသည္။ ဒီေန့ ေတာ့ ေျမး အဖြား နွစ္ ေယာက္ ဘယ္မွ မလည္ျဖစ္ေတာ့ပါ။ ညေန စာ စားျပီး အေညာင္း အညာ ေျပ ဟိုတယ္ ပန္းျခံ တြင္း သာ လမ္း ေလွ်ာက္ျဖစ္သည္။ ေန ့ခင္းက က်မဖတ္ ျဖစ္ေသာ စာအုပ္ထဲ မွ အေၾကာင္းအရာမ်ား ကို စကား စ မိသည္။ ဗုဒၶသာသနာ က်ယ္ျပန္ ့စြာ ထြန္းကား လ်က္နဲ့ ဗုဒၶ စတင္ ေပါက္ ဖြားရာ အိႏၵိယ နိုင္ငံႀကီး မွာ ဗုဒၶ သာ သနာ ဘာျဖစ္ လို ့ေပ်ာက္ ကြယ္သြားရ တာလဲ ဖြားဖြား။ က်မ၏ အေမးကို အင္မတန္ ထက္မ်က္ၿပီး ဗဟုသု တ ၾကြယ္၀ သည့္ ဖြားဖြား က ခ်က္ ျခင္းရွင္းျပနိုင္ခဲ့သည္။ အိႏၵိယျပည္ က ေန ဗုဒၶသာသနာ ဘာ ေၾကာင့္ ကြယ္ ေပ်ာက္ သြားရတယ္ ဆိုတာ သမိုင္းပညာရွင္ ေတြ က အေျဖရွာ ခဲ့ၾကတယ္။ ဗုဒၶ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီး ပရိ နိဗၺာန္ ္ျပဳၿပီး နွစ္ေပါင္း၁၁၀ ေလာက္ အၾကာ ေ၀သာလီျပည္မွာ ဒုတိယ သံဂါယနာ တင္တယ္ အခ်ိဳ ့သံဃာမ်ားက ဝိနည္း ေတာ္ မ်ားထဲက ေန အခ်က္ ၁၀ခ်က္ ကို တင္ျပၾကတယ္လို ့ ဆိုတယ္။ အဲဒီမွာပဲ ၀ိနည္းကို အေျပာင္းအ လဲ လံုး၀ မလုပ္လိုတဲ့ သံဃာေတာ္ႀကီးမ်ားက ခြင့္မျပဳခဲ့ဘူး။ အဲဒီ အခါ ၀ိနည္းေတာ္ျပင္ဆင္လိုတဲ့ သံဃာ ေတာ္ မ်ားက ၊ မဟာသံဃိ က ဂိုဏ္းဆိုတာ တည္ေထာင္ဖြဲ ့ ့စည္းလိုက္ျပီး သံဃာေတာ္မ်ား အတြင္း ပထမဆံုး အႀကိမ္ ဂိုဏ္းကြဲတယ္ လို ့ဆိုတယ္။

ဒုတိယ သံဂါယနာ တင္ပြဲနဲ ့ တတိယ သံဂါယနာတင္ ပြဲၾကား ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ဘုရားမရွိေတာ့တ့ဲဲ ေနာက္ နွစ္ေပါင္း ၂၃၆ နွစ္ အၾကာ ၀ိ နည္းမျပင္ လိုတဲ့ ေထရ္ႀကီးမ်ားၾကား နွစ္ဂိုဏ္းထပ္ ကြဲ ျပီး မဟာသံဃိက ဂိုဏ္းကလည္း နွစ္ ဂိုဏ္းထပ္ ကြဲျပန္တယ္။ ၀ိ နည္းမျပင္ လိုတဲ့ ၂ဂိုဏ္း ကြဲ သြားတဲ့ ေထရ္ႀကီးေတြ ကေန ေနာက္ ထပ္ ဂိုဏ္းငယ္ သံုး ဂိုဏ္းထပ္ကြဲၿပီး အဲဒီထဲ က တဂိုဏ္း က ယခု သီရိလိကၤာလို ့ေခၚ တဲ့ သီဟိုရ္နိုင္ငံ ျမန္မာႏိုင္ငံ ထိုင္းနိုင္ငံ ကေမၻာ ဒီးယား ေလာ နိုင္ ငံ တို ့ဆီ ေရာက္ရွိလာတဲ့ ေထရ၀ါဒဂိုဏ္းျဖစ္တယ္။ ျပင္ပ ပေယာ ဂ ေတြ၀င္ မလာ ခင္ ကိုယ့္ အခ်င္းခ်င္း သေဘာထား ကြဲလြဲမွုေတြက ေန စတာ ပါပဲ။ အားနည္းခ်က္ေတြ ေပၚလာရင္ပဲ ဗုဒၶ လက္ ထက္က အ ေတာ္ ငုတ္လွ်ိဳသြားတဲ့ ျဗာဟၼဏ၀ါဒီမ်ားရဲ့ သပ္လွ်ိဳမွုမ်ား လာ ေတာ့ အ ေသာ က မင္းႀကီးက တတိယ သံဂါ ယ နာ တင္ျပီး ပိဋိကတ္ ေတာ္မ်ား ျပန္လည္ ခိုင္ျမဲ လာေအာင္လုပ္ဖို့ ႀကိုးစားခဲ့ရတာျဖစ္ တယ္။ အေသာ ကမင္းႀကီး နတ္ရြာစံၿပီး သူ ့အင္ပါယာႀကီး လည္းျပိဳ ကြဲဖို ့ျဖစ္လာခ်ိန္မွာ ျဗာဟၼဏေတြဟာ သူတို ့အယူ၀ါဒ ေတြ ကို ေျခ သြက္သြက္နဲ ့ျဖန္ ့ျဖဴးၾကတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ ဂိုဏ္းငယ္ ကေလးေတြ မွာ ျဗာဟၼဏ အယူ၀ါဒမ်ား ပါ၀င္ လာၾကျပီး အဲဒီ က မွ မဟာယာန ဂိုဏ္းတို ့ လို မ်ိဳးျဖစ္ဖို ့ လမ္းခင္း ေပးလိုက္သလိုမ်ိဳး ျဖစ္သြားတယ္။
ေက်းဇူးတင္လိုက္တာ ဖြား ဖြားရယ္။ က်မ အလြန္သိခ်င္တဲ့ အခ်က္ေတြ သိရလို ့။



( ဓါတ္ပံု-ညီလင္းဆက္ )

ဒုတိယေျမာက္ေန႕နံနက္
နံနက္ ငါးနာရီ ေလာက္ တြင္ အိပ္ရာက နိုးသည္။ ထံုး စံအတိုင္း က်မ ျပတင္း ေပါက္ကို ဖြင္႔ လိုက္သည္။ ေဆာင္း ေလ ေအး က က်မ မ်က္ႏွာ ကို နူးညံ့စြာ တိုးေဝွ႕လာသည္။ က်မ လန္း ဆန္း ၾကည္နူး သြားမိ သည္။ ထ ေနာင္း ပင္ပ်ိဳ ထက္က ကူခ်ြဲ ေနၾက ခ်ိဳးကူသံ ေလး ၾကား ရမည္လားဟု ေမွ်ာ္လင္႔ ခ်က္ျဖင္႔ က်မ ေငးေမာၾကည့္ မိသည္။ ဒီေန့ နံနက္ ေစာလြန္းေန၍ မ်ားလား မသိ ခ်ိဳးကူ ခ်သံေလး မၾကားရေသးပါ။ နံနက္ေစာေစာ လမ္း ေလ်ာက္ေန ၾကအတိုင္း ေျမးအဘြားႏွစ္ေယာက္ လမ္းေလ်ာက္ၾကသည္။ ျမဴဆိုင္းေန သည့္ ၾကားမွ သြားေနၾက လမ္း အတိုင္း အဘြားႏွင္႔ ဆက္ေလ်ာက္သည္။ ဘာမွ စား မလာ၍ ဝမ္းထဲက ဆာသလိုလို ရွိလာ သည္။ အာနန္ဒါ နွင္႔ မ လွမ္း မ ကမ္း ပုဂံျမိဳ႕ တံခါးဝ တြင္ အေၾကာ္ဖို တစ္ခု ကို လွမ္း ျမင္ရသည္။


( ဓါတ္ပံု-ညီလင္းဆက္ )

ဗိုက္ဆာေနတာနဲ့ အေတာ္ပဲ ဘြားေရ အေၾကာ္ဖိုသို့ ခပ္သုတ္သုတ္ ေလ်ာက္လာခဲ႕ၾကသည္။ နံနက္ခင္းေလ က လန္းဆန္းသည္။ ေအးျမသည္။ ၾကည္နူးဖြယ္ရာ ပုဂံ နံနက္ခင္းေလး တစ္ခု ပါပဲ။ ဘြားဘြား နွင့္ အတူ ဘယာေၾကာ္ ဝယ္စားၾကသည္။ ပုဂံျမိဳ႔ကို စတုတၳ အႀကိမ္ တည္ခဲ့ စဥ္က က်ံဳး၊ ျမိဳ႔ရိုး အျပည္႔အစံုနဲ႕ေပါ႔ ေျမးရယ္၊ အခုေတာ့ ဧရာဝတီျမစ္ ေရတိုက္ စားမွုေၾကာင္႔ ျမိဳ႕ ရိုးအျပည္႔အစံုေတာ႔ မရွိေတာ႔ ဘူးေပါ႔ ။ မူလ အစ က ပုဂံျမိဳ႕ ရိုးမွာ တံခါး ၁၂ ေပါက္၊ ရွိခဲ႔တယ္လို႕ ဆိုတယ္။ ခု ဘြားတို႕ လမ္းေလ်ာက္တိုင္း ျဖတ္ဝင္တဲ႔သရပါ တံခါးေပါက္သာ က်န္ေတာ႔တယ္။ သရပါ ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္က ျမား ကို ကာဆီး ေသာ တံခါး လို့ ဆိုတယ္။


( ဓါတ္ပံု-ညီလင္းဆက္ )

ပ်က္စီး ေနေသာ တံခါး ကို ေရွးေဟာင္း သုေတသန က အဂၤေတနဲ့ ဖာေထးျပီး ေနာက္ထပ္ မျပိဳပ်က္ေအာင္ မြမ္းမံ ထားသည္။ အျပင္နံရံ အထက္ပိုင္း တြင္ ဘီလူး ပန္းဆြဲနွင္႔ ပုလဲကံုး ၊ အဂၤ ေတ ၊ ပန္းလက္ယာတို့ ကို လွမ္း ျမင္ေနရသည္။ တံခါး တစ္ဖက္ တစ္ခ်က္ တြင္ ပုပၸါး မယ္ေတာ္၊ မဟာဂီရိ နတ္ေမာင္နွမ ၏ နတ္ကြန္း ကို ေတြ႕ ရသည္ လက္ ဝဲဘက္ တြင္ ေမာင္ေတာ္ နတ္ရုပ္ နွင္႔ လက္ယာဘက္တြင္ နွမေတာ္ နတ္ရုပ္ တို့ ရွိသည္။ နံရံထက္ က ဘီလူးပန္းဆြဲႏွင္႔ အဂၤ ေတ ပန္းလက္ရာတို့ မွာ နဂါးရံုဘုရား တံတိုင္း ေလးမ်က္ႏွာရွိ မုခ္ေဆာင္ အဂၤေတ၊ ပန္း လက္ ရာတို့ နွင္႔တူသည္။ နဂါးရံု ကို တည္သူမွာ က်န္စစ္သား ျဖစ္သည္။ ငရမန္ ၏ ရန္ကို နွိမ္နင္းျပီး ပုဂံနန္း ကို တက္ သည္တြင္ စစ္ဒဏ္ေၾကာင့္ ပ်က္စီးခဲ႕ ရေသာ ျမိဳ႕ ရိုး တံ ခါးတို႕ ကို ခိုင္ခံ့ ေအာင္ ျပန္လည္ ျပင္ဆင္သည္။


( ဓါတ္ပံု-ညီလင္းဆက္ )

ယခု တည္ရွိေသာ သရပါတံခါး ၏ အဂၤေတ ပန္းလက္ရာ နွင့္ တံခါး တစ္ခုလံုး မွာ က်န္စစ္သား ၏ လက္ရာဟု ယူ ဆ ရသည္။ က်မတို႕ ေျမး အဘြား သရပါ တံခါးမွ ဝင္ကာ ဟို တယ္သို့ ျပန္လာခဲ႔ ၾကသည္ ေန့ လည္ ဘက္ တြင္ မ ေန ့က ဘြားဘြား ေျပာျပ ခဲ့သည့္ သံဃာ မ်ား ဂိုဏ္းကြဲ သည့္ အေၾကာင္းအရာ နွင့္ ဆက္သြယ္ ၍ မွတ္စုမ်ား မွတ္ ေန သည္။ က်မ ဖတ္ေနေသာ စာအုပ္မ်ားထဲ မွ မွတ္စု ထုတ္ ကာ ေရွးတံုး က ဗုဒၶဘာသာ ဆင့္ကဲျပန္ ့ပြား မွဳတို ့ကို ေလ ့လာၾကည့္သည္။


( ဓါတ္ပံု-ညီလင္းဆက္ )

ခရစ္မေပၚမွီ ဘီစီ ၂၇၀ခန္ ့တြင္ အိႏိၵယ သမိုင္းမွာ ေဖၚျပ ထား ေသာ အေသာက ေမာရိယ ဟု ေခၚ သည့္ သီရိ ဓမၼာ ေသာ က မင္းႀကီးသည္ အိႏိၵယျပည္ အျခား နိုင္ငံရပ္ျခား အ နွံ့ အျပား ကိုး တိုင္းကိုး ဌာနသို ့ သာသနာျပဳ မေထရ္ မ်ား ကို ေစ လြတ္ ၍ သာသနာျပဳ ေစခဲ့သည္။ သာ သနာျပဳ ေသာ ထို မ ေထရ္ မ်ား ထဲမွ မဇၩ ႏၲိက မေထရ္ သည္ ယ ခု ေခတ္ အာဖ ဂန္ နစၥတန္ တ၀ိုက္ သို ့ေရာက္သြားသည္။ ယခု ရုရွား နွင့္ အာဖဂန္ နစၥတန္္ နယ္စပ္၌ တာရာ တ ေပ့ အ မည္ရွိ ျမိဳ့ ေဟာင္း ေနရာ တေနရာရွိသည္။ ေတာင္ကုန္း မည္း ဟူ၍ အဓိပၸာယ္ ရ သည္။





( ဓါတ္ပံု-ညီလင္းဆက္ )

တခ်ိန္က ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားျပန္ ့ပြားခဲ့သည့္ ေနရာျဖစ္ သည္။ ခရစ္ ၂ ရာစုတြင္ အာရွ အလယ္ပိုင္း နွင့္ အိႏၵိ ယေျမာက္ပိုင္း နယ္ေျမ မ်ား ၌ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဘုရင္ မ်ားႀကီးစိုး ခဲ့သည္ ဇာနိရွက ဘုရင္ နွင့္ ကနရွက ဘု ရင္တို ့သည္ အေသာက ဘုရင္ကဲ့သို့ ့ဗုဒၶဘာသာ သမိုင္း ၌ ထင္ရွား ေက်ာ္ေဇာသည့္ ဘုရင္မ်ား ျဖစ္သည္။ ကနရွ က ဘုရင္သည္ ထို နယ္ေျမတြင္ ေက်ာင္းကန္ ဘုရား ေစတီ ပုထိုးမ်ား ကို အမ်ား အျပား တည္ ခဲ့သည္။ ကမၻာ မွာ အႀကီးဆံုးျဖစ္ သည့္မတ္ တပ္ရပ္ ကိုယ္ေတာ္ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ သည္ အာဖဂန္နစ္စတန္တြင္ တည္ရွိ ခဲ့သည္။

စကားခ်ပ္ (ေနာက္ပိုင္း တာလီဘန္ အစိုးရလက္ထက္ ဒိုင္းနမိုင္းနွင့္ ေဖါက္ခြဲဖ်က္ ဆီး လိုက္သည္) သာသနာျပဳ မေထရ္ မ်ား သည္လည္း ဂရိနိုင္ငံ ဆီးရီး ယား အီဂ်စ္သီဟိုရ္ ျမန္မာ တရုတ္ျပည္ ဂ်ပန္ အင္ ဒို ခ်ိဳင္းနား မေလး ရွား ယိုး ဒယား စသည့္ ေနရာ အနွံ့ အျပားသို့ သာသနာ ျပဳမ်ား ေရာက္လာ ခဲ့သည္။ ထို ေခတ္ အခါ က ဗုဒၶ ဘာ သာ သည္လည္း ႀကီးက်ယ္ ထြန္းကားခဲ့ သည္။

တတိယေျမာက္ေန႔့နံနက္
ပုဂံ ေရာက္ျပီး တတိယ ေျမာက္ ေန့ နံနက္ တြင္ ေဟာ္တယ္ မွာ နံနက္စာ စားျပီး ေဟာ္တယ္ က စီစဥ္ေပး သည့္ ၾကား နွင့္ ေရြစည္းခံု သို့ ထြက္လာခဲ႔ ၾက သည္။ က်န္စစ္သား ဝင္သည့္ ေတာင္ ဘက္မုခ္ မွ က်မတို႔ ေျမးအဘြား ဝင္ၾကသည္။ ပုဂံမင္း မ်ားသည္ ေရြစည္းခံု ကို ဘုရားဖူး ရန္ ထြက္လာ သည့္ အခါ ေတာင္ဘက္မုခ္ မွ ဝင္ ၾက သည္ ဟု ဆိုသည္။ က်မ တို့ ေျမးအဘြား လည္း ထို မုခ္ေဘး မွ ျဖတ္ကာ ဘုရား ေစာင္းတန္း အေျခ သုိ့ ေရာက္ လာခဲ့ ၾကသည္။ မုခ္ဦး တြင္ ထံုးေရာင္ေဖြး ေန သည့္ ျခေသၤ့ၾကီး နွစ္ေကာင္သည္ မားမားႀကီး ရပ္ ေန သည္။ ဒီ ျခေသၤ႔ေတြ က ပုဂံေခတ္လက္ရာ ေတြ ေျမးရဲ႕ အပိုင္းပိုင္းျပတ္ေနတာ ေတြ႔ရလို႔ ျပန္ဆက္ထား ရတာ အုတ္နဲ့ လုပ္ ထား တဲ့ ျခေသၤ႔ေတြ မဟုတ္ဘူး ေက်ာက္ျခေသၤ႔ သဲေက်ာက္ေပါ႔ ေျမးရယ္။ မုခ္ဝ အဝင္ မွာ ေက်ာက္ စာ တိုင္ နွစ္ တိုင္ ကို ေတြ႔ရသည္။ ၄င္း ေက်ာက္တိုင္မွာ မြန္ဘာသာျဖင္႔ ေရးထိုးထား ေသာ က်န္ စစ္ သား၏ ေက်ာက္စာ မ်ား ျဖစ္ သည္။ အေၾကာင္းအရာ က ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရား လက္ထက္ ၌ က်န္စစ္သားမင္း သည္ ဗိသနိုးျဖစ္ခဲ႔ ျပီး ေနာင္အခါ ထို သူျမတ္သည္ အရိမဒၵနပူရျပည္တြင္ တရားေစာင့္ေသာမင္း ျဖစ္လာမည္ဟု ျမတ္စြာဘုရား၏ ဗ်ာဒိတ္ စကားကို ေရးထားသည္ဟု ဆိုသည္။


( ဓါတ္ပံု-ညီလင္းဆက္ )

ဘြားဘြား က လက္အုပ္ခ်ီ ရင္း ေရြစည္းခံုသမိုင္း ကို ဟို တစ္စ ဒီတစ္စ ေျပာျပေနသည္။ အေနာ္ ရထာမင္း သည္ သေရေခတၱရာ မွ နဖူးသင္းက်စ္ ဓါတ္ေတာ္ ကို ပုဂံသို့ ပင့္ ေဆာင္ခဲ့ျပီးဆင္ျဖဴ ၌ တင္ကာ ဓါတ္ေတာ္ ေမြ ေတာ္ကိန္း ဝပ္ လိုေသာ အရပ္တြင္ ဆင္ျဖဴ ဝပ္ေစ ဟု ဓိဌာန္ ၍ လြတ္ လိုက္သည္။ ဆင္ျဖဴ ဝပ္ရာ သဲစည္းခံု ၌ ေရြစည္း ခံုေစတီ ကို တည္သည္ဟု ဆိုၾကတယ္ ေျမးရဲ႔ အေနာ္ရ ထာမင္း လက္ ထက္ ၌ပစၥယာ သံုး ဆင့္ အထိသာ ျပီးစီး သည္ကို က်န္စစ္သားက ဆက္၍ တည္ရ သည္။

ေက်ာက္ အုတ္ တို့ ကို ပုဂံ အ ေရွ႔ ဘက္ ေျခာက္မိုင္ အကြာ ရွိ တူရြင္း ေတာင္မွ ေစတီ အေရာက္ ပုဂံျပည္ သူ ျပည္ သား မ်ား စီတန္း ၍ လက္ ဆင့္ ကမ္းယူၾကသည္ဟု ပုဂံ ရာဇဝင္မ်ား က ဆိုသည္။ ေရြႊစည္းခံုမွာ ေျမ စိုက္ ေစ တီျဖစ္သည္။ ပစၥယံသံုးဆင့္ ရွိသည္။ ပစၥယံ သံုးဆင့္ စလံုး တြင္ စဥ့္စိမ္းသုတ္ ရုပ္ၾကြ အုတ္ခ်ပ္မ်ားျဖင္႔ ငါး ရာ့ ငါး ဆယ္ဇာတ္မ်ား ကို သရုပ္ ေဖၚ ထား သည္။ ပစၥယံ သံုးဆင့္ျပီးလ်င္ ရွစ္ေထာင္႔ ၾကာပန္း၊ ၾကည္းပန္း၊ ေခါင္း ေလာင္းပံု၊ ရင္ဖြဲ႕ ခါးပတ္၊ သပိတ္ေမွာက္၊ ေဖါင္းရစ္၊ ၾကာေမွာက္၊ ရြဲ၊ ၾကာလန္၊ ထို့ ေနာက္ ပဥၥေလာဟာ၊ ျခရား သီး၊ ထီးေတာ္ စသည္ျဖင္႔ တန္ဆာဆင္ ထားသည္။

ေလးဘက္ေလးတန္ မ်က္ႏွာတိုင္း ၌ အုတ္ေလွကား သံုး ဆင့္ ခပ္ေျပေျပ တက္သြားသည္။ ပစၥယာ ေထာင့္ ေစ တီ မ်ား၌ ၾကည္ညိုဖြယ္ရာ ဖူးျမင္ႏိုင္သည္။ေစတီတစ္ခုလံုးမွာ သဲစည္းခံုထက္ ေရြေတာင္ၾကီး တစ္ခု ေပါက္ ေန သည့္ အလား ေနျခည္တြင္ ေရြရည္ ဝင္းေနေလသည္။ ဒါ က ေၾကးဂူတိုက္လို ့ေခၚတယ္ ေျမး ရဲ့ ။ ဘုရား ေလး ဘက္ ေလးတန္ အလယ္တည့္တည့္ ဘုရားဆင္းတုေတာ္ကို ဖူးေျမွာ္ၾကည္ညိဳဖို့ တသီးတျခားစီ တည္ ေဆာက္ ္ထားတာ။ ကကုသန္၊ ေကာဏဂံု၊ ကႆပ၊ ေဂါတမ ဆို တဲ့ ပြင့္ေတာ္မူျပီး ဘုရားေလးဆူရဲ့ မတ္ရပ္ပံု ဆင္းတု ေတြ ပဲ။ ေနာက္ရက္မွာ ထပ္လာတာေပါ့ ေျမး ရယ္။ ေရြ စည္း ခံု ေစတီအားဖူးေျမွာ္ရင္း ၾကည့္ရွဳ ေလ့ လာစရာ ေတြ တရက္နွင့္ မကုန္နိုင္ မွန္းသိသည္။ ဘြားဘြား ပင္ ပမ္း ေန ျပီျဖစ္ သည့္အတြက္ က်မတို ့ဟိုတယ္သို ့ျပန္ လာခဲ့ ၾကသည္။

ဟို တယ္သို ့ျပန္ေရာက္ ၍ ေန့လည္ စာစားျပီးသည္ နွင့္ က်မ သိလိုသည့္ အခ်က္အလက္ မ်ား ကိုဘြား ဘြား အား ေမးသည္။ ဗုဒၶဘာသာ မဟာယာန ဂိုဏ္းျဖစ္ေပၚလာ မွဳ နွင့္ ဘယ္ေနရာ မွာ ထြန္းကားတယ္ ဆိုတာရယ္ မဟာယာန နဲ့ ေထရဝါဒ ဘယ္လို ကြာျခားတယ္ဆိုတာကို ရွင္းျပ ေပးပါလား ဘြား ဘြား။ အေသာက မင္း ႀကီး နတ္ရြာစံၿပီး သူ ့အင္ပါယာႀကီး လည္း ျပိဳကြဲဖ႔ိို ျဖစ္လာခ်ိန္မွာ ျဗာဟၼဏေတြဟာ သူတို ့အယူ၀ါဒ ေတြ ကို ေျခ သြက္သြက္နဲ ့ျဖန္ ့ျဖဴးၾက တယ္။ ဗုဒၶဘာသာ အရွိန္ ေမွးမွိန္သြား ေသာ္လည္း တိုးတက္မွဳရွိ တဲ့ အပိုင္း မ်ား က ဥပ မာ ငါးရာစုႏွစ္ မ်ားအလယ္ပိုင္းေလာက္မွာ နိုင္ငံတကာက သံဃာေတာ္မ်ား ပညာသင္ၾကားရ တဲ့ နာ လႏၵ တ ကၠ သိုလ္ ဆိုတာ စတင္ တည္ ေထာင္တယ္ ဂုပတားမင္းဆက္ ၊ ပါလာမင္းဆက္ ေတြက တိုးခ်ဲ့ ေဆာက္ လုပ္ လွဴဒါန္း ၾကတယ္။

အဲဒီ တကၠသိုလ္ႀကီးမွာ လည္း ေနာက္ေတာ့ မဟာယာနႀကီးစိုးလာ ျပီး အဲဒီ ေက်ာင္းဆင္းျဖစ္တဲ့ ပဒ္မာဆမ္ ဘာ ဝါ ကေနျပီး တိဘက္ ဗုဒၶဘာသာ လာမား ဂိုဏ္း ကို တည္ ေထာင္ခဲ့သူျဖစ္တယ္။ မဟာယာနဂိုဏ္း ကေတာ့ ေမတၱာ ဂရုဏာ။ တရားက ေရွ့ ေဆာင္ျဖစ္ တယ္။ သတၱဝါအေပါင္း ကိုကယ္တင္ ရန္ မိမိ ကိုယ္တိုင္ေဗာဓိ သတၱ တည္း ဟူတဲ့ ဘုရားေလာင္းက်င့္စဥ္ ကို လိုက္နာျခင္း အမွဳလည္းရွိတယ္။ သတၱဝါ အေပါင္း ကို ဆင္းရဲဒုကၡ မွ ကယ္ တင္ ရန္အတြက္ နိဗၺာန္မဝင္ေသးပဲ ေစာင့္ေရွာက္ၾကေသာ ေဗာဓိသတၱမ်ား တနည္းေျပာရရင္ ဘုရား ေလာင္းမ်ား ကို လူတို ့ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ျခင္းအမွဳ လည္းရွိတယ္။

ေထရဝါဒ ဂိုဏ္း ကေတာ့ ဒါန ၊ သီလ ၊ ဘာဝနာ ပြား မ်ား ၍ မဂ္ဖိုလ္ နိဗၺၺာန္ ဆိုက္ေရာက္ေရး သည္ အဓိက အ ခ်က္ ျဖစ္တယ္။ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ဘြားဘြားရယ္။

12 comments:

kayar said...

ပုဂံခရီးသြားေဆာင္းပါးေတြကိုအခုလို တစုတစည္းထဲ
ဖတ္လိုက္ရတာေကာင္းတယ္
ဗဟုသုတေတြရလို႔ ေက်းဇူးပါ
ကဗ်ာဦး

Dream said...

တီတီဇင္ေရ.. အခုလုိ တန္ဖုိး ရွိတဲ့ ေဆာင္းပါးေလး တစုတစည္းတည္း အခုလုိ ေဖာ္ျပေပးလုိ႔ ဖတ္ခြင့္ရတာ အင္မတန္ေက်းဇူးတင္ပါတယ္... မက္မက္အေရွ႕တုနး္က တီတီအိမ္ကို ၀င္မရျဖစ္ေနတာ.. အခုလုိ ဖတ္ခြင့္ရေအာင္ အင္ဗုိက္ေပးတာ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ေနာ္.... ျမန္မာျပည္ ျပန္တုန္း ၾကည့္လို႔ မရတဲ့တီတီဘေလာ့က လူမ်ိဳးစု ဓာတ္ပံုေလးေတြ ပါ အခုမွ ျပန္ၾကည့္ရေတာ့တယ္။ ကိုယ္မသိတဲ့လူမ်ိဳးစုေတြကို ရွာရွာေဖြေဖြ တင္ဆက္ေပးတာ ေက်းဇူးတီဇင္ေရ

အာ၀ါးးးးးးးးးးးးးးးး ေနာ္..... အေျမွာက္တစ္သိန္း..... .. အဟီး... ပါးၾကီးခ်ိဳင့္ကုန္ျပီနဲ႔တူတယ္.... :P

Pinkgold said...

မမေရ

ဖတ္ရတာ ဗဟုသုတေတြ အမ်ားႀကီးရပါတယ္ရွင္။ ဓါတ္ပံုေလးေတြပါ ပါရင္ ပုိပီျပင္မွာေနာ္။

ေဝေလး said...

ျပန္စုစည္းေပးတာ ေက်းဇူးေနာ္မမ.......
ဗဟုသုတရတယ္။ ပုဂံကုိ တစ္ခါပဲေရာက္ဖူးတယ္။ ငယ္ငယ္တုန္းက။ တစ္ရက္နဲ႕အျပီးပဲ။
ဘုရားဖူးတယ္ဆုိရံုေပါ့။ အခုေတာ့ ျပန္သြားခ်င္လုိက္တာ။

Republic said...

က်ေနာ္လည္း ဘေလာ့ဂ္ ဘက္မလွည့္ျဖစ္တာ ၾကာသြားတယ္ (မ)သက္ဇင္ ၊၊ ေနေကာင္းက်န္းမာျပီး ခုလို အဖိုးတန္တဲ႕စာေပေတြကို ဆထက္တပိုး ေ၀မွ် ေပးႏိုင္ပါေစ ၊၊
သတိတရရွိပါတယ္ ၊၊

Nge Naing said...

အရင္ဖတ္ခဲ့ဖူးတဲ့ စာေတြ ျပန္လာဖတ္သြားပါတယ္။ သမိုင္းက ဘယ္ေတာ့မွ ဖတ္လို႔ ရိုးမသြားဘူး။ ဗုဒၶဘာသာကလည္း မသိရင္ ေထရ၀ါဒနဲ႔ မဟာယာန ႏွစ္ခုပဲ ရွိတယ္ထင္ရေပမယ့္ ဂိုဏ္းေတြ ကြဲလိုက္တာ အမ်ားႀကီးပဲေနာ္။ ျပန္လည္တင္ျပေပးတာ ေက်းဇူးပဲ။ က်န္းမာ အဆင္ေျပပါေစ။

ဖိုးဂ်ယ္ said...

အမေရ ေမာင္ငယ္ေလးလဲ ဖတ္သြားတယ္။
အမေရးရင္ အေထာက္အထားေတြနဲ႔
အရမ္းဖတ္လို႕ေကာင္းတယ္။

လြမ္းလုင္ said...

မဟာယနနဲ႔ ေထရဝါဒ ကြဲလာတဲ႔ အေၾကာင္းေတာ႔ သိတယ္... အစ္မ။ က်န္တာေတြလည္း ဖတ္ဖူးသလိုလိုနဲ႔ ေဝဝါးဝါးပါပဲ။ နာလႏၵတကၠသိုလ္ကေတာ႔ တစ္ခ်ိန္က တကယ္႔ကို ႀကီးျမတ္ခဲ႔တဲ႔ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးပါ။

ဗဟုသုတေလးေတြ မွ်ေဝေပးတဲ႔ အတြက္ ေက်းဇူးပါ အစ္မေရ...။

အလွတရား said...

ဟုိတစ္ေလာက ေဖာက္ခြဲဖ်က္ဆီးလုိက္တဲ့ အာဖဂန္ နစ္စတန္က ကမၻာ့ အျမင့္ဆုံး ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ ႏွစ္ဆူ ျဖစ္ဟန္တူတယ္။

အမေရ တည္ၾကည္ ကၠေျႏၵလႊမ္းတဲ့ ပုဂံကုိ အစ္မ ေရးတာဟာ လုိက္ဖက္ပါတယ္။

အက်ိဳးရွိတဲ့ စာေပမ်ားပါပဲ။

မိုးတိမ္ညိဳ said...

ဖတ္လို႕ အရမ္းကို ေကာင္းပါတယ္ဗ်ာ။
သိခ်င္တာေလး တစ္ခုေမးပါရေစ။ ပုဂံေခတ္မွာ ဗိသုကာ ပညာ ဒီေလာက္ ထြန္းကားတာ ဘာေၾကာင့္ ဘုရင့္ နန္းေတာ္ ေတြ၊ မူးႀကီးမတ္ႀကီးေတြရဲ႕ အိမ္ေတြ၊ ရဲတိုက္ေတြ က်ေတာ့ တစ္လံုးမွ မရွိပဲနဲ႕ ေစတီပုထိုးေတြ ပဲ က်န္ခဲ့ရတာလဲသိခ်င္လို႕ပါ။ အဲဒီ ဗိသုကာ ပညာနဲ႕ လူေနအိမ္ေတြ ကို မေဆာက္ခဲ့တာလား။ ပ်က္စီးသြားတာလား။

အၿပံဳးပန္း said...

အာဖဂန္ နစ္စတန္က ကမၻာ့ အျမင့္ဆုံး ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ ကို ႏွေျမာမိတယ္။
အၿပံဳးပန္းလဲ ပုဂံေျမမွာ ေျခရာ အထပ္ထပ္က်န္ရစ္ခဲ့ဖူးပါတယ္၊ မသက္ဇင္။
ေပးခ်င္တဲ့သုတေလးကို ႏြယ္ၿပီးေရးသြားတဲ့ ရသေလးဟာ အရသာ တစံုတရာရေစတယ္။
အဲဒီထဲက ဘြားဘြားရ႕ဲေျမးေလးျဖစ္တည္ေနတဲ့ ျဖဴစင္ရွင္းသန္႕မူမ်ိဳးနဲ႕ ဘ၀ခရီးကို ေလွ်ာက္လွမ္းႏိုင္ပါေစ လို႕
ဆႏၵျပဳလိုက္ပါတယ္ေနာ္။

ေမေမခင္ said...

ဗဟုသုတေတြ ရပါတယ္
ေျဖးေျဖးခ်င္းလာဖတ္ေနပါတယ္